Pojęcia



BLIZZAZD
huraganowe zawieje śnieżne przynoszące znaczny spadek temperatury nawet do -35 stopni; burze charakteryzują się bardzo silnymi wiatrami, dochodzącymi nawet do 80 km/h


KACHINY
duchy przodków w kosmologii i praktykach religijnych Indian Pueblo, głównie Hopi, Zuni, Tewa Wsi, Acoma Pueblo i Laguna Pueblo. Duchy te znane są ze swego umiłowania do tańca i reprezentują przyrodę – niebo, gwiazdy, burzę, rośliny a nawet owady. Duchy te mogą mieć rodziny, jak i mogą łączyć się w pary. Nie są czczone przez Indian, jednak mają potężną moc i otrzymują od ludzi szacunek, w zamian spełniając ludzkie pragnienia – przynoszą deszcz, płodność lub chronią daną osobę. Indianie z plemienia Zuni wierzą, że Kachinas żyją w mitycznym Jeziorze śmierci (Lake of the dead), natomiast wśród Indian Hopi rzeźbi się lalki Kachinas z drewna, które służą rodzicom jako pomoc w wychowaniu dzieci i zapoznają je z historią duchów. Termin ten odnosi się również do tancerzy, którzy przebierają się za duchy przodków podczas ceremonii religijnych.


KANOE
łódź indiańska będąca prototypem kajaka; znana również jako kanadyjka



POTLACZ
(z j. Czinook znaczy karmić, spożywać; ang potlatch)
rodzaj uczty obchodzony przez plemiona Indian Północnoamerykańskich: Kwakwaka'wakw (inaczej Kwakwala, Kwakiutlowie), Haida, Nuxalk, Tsimshian, Nuu-chah-nulth, Makah, Tlingit, Coast Salish. Potlacz miał na celu pokazanie wyższości danego gospodarza i zwiększenie jego statusu społecznego oraz poniżenia pozostałych członków plemienia. Gospodarz, chcąc pokazać wielkość swojego bogactwa, rozdawał swoją własność innym lub też niszczył ją na ich oczach. Zdarzało się, że goście składali gospodarzowi kontrdary, by w ten sposób bronić się przed poniżeniem. Pod koniec XIX wieku rząd Stanów Zjednoczonych w porozumieniu z rządem Kanady zabronił obchodzenia tej ceremonii.



WAMPUM
rodzaj pasa, wykonany z przewierconych muszli, naszytych na materiale lub skórze, najczęściej tworzący określone wzory. Używany głównie przez Indian z Krainy Wielkich Jezior. Niegdyś wampum był środkiem płatniczym, przede wszystkim jednak służył jako przedmiot utrwalający więzi, był "obecny" podczas ważnych wydarzeń plemienia, jak np podpisywanie traktatów, czy nawet śluby ważnych osobistości.
Wampumy miały wielką wartość duchową i kulturową. Dopiero kolonizacja i napływ białych ludzi oraz niszczenie kultury indiańskiej przez nich doprowadziło do zmniejszenia wartości tych świętych przedmiotów.
etym. - słowo wampum pochodzi od wampumpeag, co znaczy biały pas z muszli.